بی بی عطار
طرز تهیه ترشی بادمجان
  • خانه و آشپزخانه
  • تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی بادمجان

بادمجان یکی سبزیجات پرطرفدار است. یکی از بهترین ترکیباتی که بادمجان در آن جایگاه ویژه‌ای دارد، ترشی می‌باشد. همین موضوع باعث شد تا ما در ادامه محتوا تلاش کنیم برای شما در رابطه با طرز تهیه ترشی بادمجان صحبت کنیم و دو مورد از پرطرفدارترین ترشی‌ها یعنی ترشی بادمجان شکم پر و ترشی ‌لیته را به شما آموزش دهیم. بادمجان، گیاهی با ویژگی‌های خاص می‌باشد و همین ویژگی‌های خاص باعث شده است تا روند استفاده از این محصول برای تهیه ترشی‌های گوناگون، کاربردی و پرطرفدار باشد. اگر شما نیز به انواع متفاوت ترشی‌هایی که بر پایه بادمجان درست می‌شوند، علاقه دارید و می‌خواهید که از این گیاه خوشمزه در ترشی‌های خود بهره ببرید، با بی بی عطار تا انتهای محتوا همراه بمانید. ما در ادامه بیشتر در این ‌رابطه برای شما صحبت خواهیم کرد:

 

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر

برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر شما به بادمجان، سیر، ادویه ترشی ، فلفل تند، سبزیجات معطر مثل ترخون و مرزه، هویج و همچنین سرکه و نمک نیاز دارید. شما می‌توانید از سبزی خشک به جای سبزی تازه هم استفاده کنید و ترشی خوشمزه ای تهیه نمایید  موارد نام‌ برده شده، مواد اولیه اصلی ترشی بادمجان شکم پر می‌باشند.


مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر

مراحل تهیه ترشی بادمجان شکم پر 

بعد از بررسی مواد اولیه‌ای که شما برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر به آن نیاز دارید، بیایید با هم مراحل تهیه این ترشی را نیز به ‌طور کامل بررسی کنیم:

 

مرحله اول 

در مرحله اول برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر، شما باید بادمجان‌ها و سایر مواد اولیه را آماده کنید. در مرحله‌ی اول کلاهک سبز بادمجان جدا کنید. شما می‌توانید این کلاهک را نگه دارید و تنها قسمت بالایی آن را جدا کنید. این که می‌خواهید بادمجان شما به چه شکلی باشد، به سلیقه خود شما وابسته است‌.

مرحله دوم

در مرحله بعد روند تهیه ترشی بادمجان شکم پر، یک طرف شکم بادمجان‌ها را با یک چاقوی تیز باز کنید و آن‌ها را برای بخارپز شدن در یک قابلمه قرار دهید. مقداری سرکه روی بادمجان‌ها بریزید و اجازه دهید که بادمجان‌های شما با این ترکیب برای حدود 10 دقیقه بجوشند. در قدم بعد، بادمجان‌هایی که پخته‌اند را از درون قابلمه در بیاورید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها به‌ طور کامل خارج شود. در قدم بعد، مواد اولیه مثل سیر، هویج، فلفل‌ها و سبزی‌ها را به‌ صورت کاملاً ساطوری خرد کنید و بعد از ترکیب کردن، آن‌ها را در یک ظرف جداگانه بگذارید.
در صورتی که از سبزی خشک استفاده می کنید، ترخون خشک را به مواد خرد شده اضافه کنید. در ادامه نمک و ادویه‌های لازم از جمله ادویه ترشی، گلپر و تخم گشنیز را نیز به این ترکیب اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید. در نهایت این مواد را داخل شکم بادمجان بریزید و آن‌ها را کنار بگذارید. 

 

مرحله سوم 

در مرحله سوم ظرفی که از پیش برای تهیه ترشی آماده کرده‌اید تا به‌ طور کامل بشویید و آن را خشک کنید. در ادامه بادمجان‌ها را به ‌صورت کاملاً خوابیده و بدون این‌ که هیچ فشاری به آن‌ها وارد شود درون ظرف به ‌ترتیب بچینید. شما می‌توانید بادمجان‌ها را روی ‌هم بگذارید اما نباید به‌ هیچ‌ عنوان بادمجان‌ها را از حالت افقی به حالت عمودی جابجا کنید. در ادامه ترکیب سرکه و نمک را روی بادمجان‌ها بریزید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید که ترشی شما آماده شود. سرکه باید روی بادمجان‌ها را بپوشاند. معمولاً این ترشی به 2 هفته زمان برای رسیدن نیاز دارد. نکته‌ای که باید در این مرحله به آن توجه داشته باشید این است که بعد از گذشت یک هفته، درب ظرف را باز کنید و اگر حس کردید که سرکه ترشی کم شده دوباره به آن سرکه اضافه کنید، زیرا بادمجان‌ها سرکه را به خودشان جذب می‌کنند و عدم توجه به نکته، می‌تواند برای شما مشکل ‌ساز شود.

مراحل تهیه ترشی بادمجان شکم پر

مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی لیته بادمجان

بعد از صحبت در رابطه با روند تهیه ترشی بادمجان شکم پر، حال بهتر است در زمینه تهیه ترشی لیته بادمجان نیز برای شما اطلاعات مناسبی داشته باشیم. معمولاً برای تهیه ترشی لیته دستور‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به خواسته خود از بین این دستورالعمل‌ها، گزینه‌ای که برای شما مناسب می‌باشد را انتخاب کنید. برای تهیه ترشی لیته شما به بادمجان، سیر، سرکه، هویج، فلفل دلمه‌ای، فلفل تند، ادویه‌هایی مثل تخم گشنیز، گلپر، سیاه دانه، سبزی‌های معطر تازه یا سبزی خشک ، نمک و... نیاز دارید. ادویه‌هایی که در این ترشی استفاده می‌شوند، ادویه‌های قابل تغییری هستند. شما می‌توانید در صورت علاقه، از زردچوبه و فلفل سیاه نیز در ترکیب این ترشی بهره ببرید. 

 

مراحل تهیه ترشی لیته بادمجان

بعد از کسب اطلاعات دقیق در رابطه با مواد اولیه مورد نیاز، حال بیایید راجع به روند تهیه ترشی لیته بادمجان با هم اطلاعاتی را کسب کنیم. به ‌طور کلی برای این ‌که شما ترشی باکیفیت و مناسبی را داشته باشید، باید سعی کنید که حتماً از باکیفیت‌ترین و بهترین مواد اولیه بهره ببرید. در این شرایط است که می‌توانید مطمئن باشید که ترشی شما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

 

مرحله اول 

در مرحله اول از روند تهیه ترشی بادمجان لیته، شما باید بادمجان‌های خودتان را آماده کنید. شما می‌توانید به‌ صورت دل‌بخواهی بادمجان‌ها را پوست بگیرید یا آن‌ها را با پوست استفاده کنید. یکی از راه‌حل‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند در این زمینه انتخاب عاقلانه‌ای داشته باشید، این است که بادمجان‌ها را به صورت یکی در میان پوست بگیرید. بعد از خشک کردن بادمجان‌ها، آن‌ها در تکه‌های نسبتا بزرگ خرد کنید و اجازه دهید با سرکه و آب روی حرارت ملایم کمی بخار پز شوند. این روند تا جایی ادامه دهید که بادمجان‌های شما کامل بپزند. در ادامه آن‌ها را بیرون بیاورید و به ‌صورت ساطوری به طور کامل خرد کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی لیته بادمجان

مرحله دوم 

در مرحله دوم برای تهیه ترشی بادمجان لیته شما باید سایر مواد اولیه را نیز آماده کنید. موادی مانند هویج، سیر، سبزی، فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز، سبزی‌ها و سایر مواد اولیه که پیشتر برایتان نام بردیم را به هر روشی که می‌خواهید خرد کنید. شما هم می‌توانید از دستگاه‌های خردکن متنوع بهره ببرید و هم امکان این را دارید که خودتان آن‌ها را با دست ساطوری کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در چرخ گوشت نیز بریزید. این موضوع به سلیقه خود شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مواد ترشی لیته به ‌صورت جداگانه زیر دندان بیایند، قاعدتاً باید آن‌ها را مقداری درشت‌تر خرد کنید. اما اگر می‌خواهید تمامی مواد با هم ترکیب شوند، می‌توانید برای مثال از دستگاه‌های خردکن یا چرخ گوشت کمک بگیرید.

 

مرحله سوم 

در مرحله سوم شما باید بادمجان‌ها را به ‌همراه سایر موارد با یکدیگر ترکیب کنید. بعد از این‌ که این مواد را با هم ترکیب کردید، ظرفی جداگانه بردارید و ادویه‌ ترشی را به‌ همراه سرکه، نمک و مقداری آب به ‌طور کامل با هم، هم بزنید. در ادامه  ترکیب سرکه، آب و ادویه‌ها را روی ترکیب سبزیجات ترشی خود بریزید و روند ریختن سرکه را تا حدی ادامه دهید که سرکه به طور کامل روی ترکیب را بگیرد. شما باید برای بهتر شدن کیفیت این ترشی، سرکه را با سایر مواد به‌ طور کامل هم بزنید. در ادامه، این ترکیب را در ظرفی تمیز و کاملاً خشک ‌شده بریزید و با ته قاشق، انسجام مواد را بیشتر کنید. در انتها نیز با مقداری سرکه روی مواد را بپوشانید تا اجازه ندهید که ترشی شما کپک بزند و هیچ ‌گونه ایراد و مشکلی در آن ایجاد شود. سبزیجات این ترشی به صورت ریز خرد شده‌اند، پس این ترشی به زمان زیادی برای جا افتادن نیازی ندارد.​

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت