بی بی عطار
طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

خورشت قورمه‌سبزی یکی از پرطرفدارترین و خوش طعم ترین غذاهای ایرانی می‌باشد که در سراسر ایران طبخ می‌شود. تقریباً همه ما ایرانی‌ها این خورشت را در لیست غذاهای مورد علاقه خودمان قرار داده‌ایم. خورشت قورمه‌سبزی معمولاً در شهرهای متفاوت ایران با روش‌های خاصی طبخ می‌شود. ما در این مقاله از مجله آشپزی بی‌بی عطار سعی داریم برای شما در رابطه با طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی صحبت کنیم و به شما بگوییم که تهرانی‌ها این خورشت خوش طعم را با چه دستورالعملی درست می‌کنند و از چه مواد اولیه‌ای در آن بهره می‌برند. بیایید در این مقاله بی بی عطار این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. 
 

مواد اولیه لازم برای تهیه قورمه سبزی تهرانی 

به این موضوع توجه داشته باشید که شما برای خوش‌طعم‌تر کردن خورشت خودتان، به مواد اولیه با کیفیت و درجه یکی نیاز دارید. برای مثال بهتر است که حتماً از سبزی خورشتی تازه استفاده کنید و همچنین گوشت را نیز در با کیفیت ترین حالت ممکن تهیه نمایید. بهترین گوشت برای تهیه قورمه سبزی تهرانی گوشت سردست می‌باشد. اجازه دهید در ادامه مقدار مواد لازم برای تهیه این خورشت خوشمزه را با هم بررسی کنیم. 
 

گوشت: حدود نیم کیلو
پیاز: یک عدد بزرگ
لوبیای قرمز یا لوبیای چیتی به دلخواه: 1/2 پیمانه
لیموی عمانی: 4 عدد
سبزی قورمه سبزی: یک کیلوگرم
ادویه‌ قورمه سبزی : یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز : به میزان لازم
پلوی زعفرانی یا بدون زعفران: 4 پیمانه

فلفل قرمز

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

بررسی مراحل طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی 
 
بعد از صحبت در رابطه با مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه یک خورشت خوشمزه، حال اجازه دهید به بررسی طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی بپردازیم. 
 
 
مرحله اول 

در قدم اول از طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی شما باید لوبیاها را از حدود 24 ساعت قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها به ‌طور کامل کشیده شود. اگر خانواده شما روی غذاهای نفاخ حساس هستند، می‌توانید 2 یا 3 بار آب لوبیا را تعویض کنید تا درصد نفخ آن به صفر نزدیک شود. 
 
 
مرحله دوم 

در مرحله دوم از طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی، شما باید خورشت را آماده کنید. در محله اول پیاز را به‌صورت نگینی و کاملاً ریز خرد کنید و آن را با روغن تفت دهید. در ادامه گوشت‌هایی که به‌ صورت حبه‌ای خرد کرده‌اید را به ترکیب پیاز اضافه کنید و آن‌ها را کمی تفت دهید. در ادامه ادویه‌ قورمه سبزی را به گوشت بزنید و ترکیب تا موقعی هم بزنید که طعم ادویه‌ها حسابی به خورد گوشت رفته باشد. 
 
 
مرحله سوم 
 در مرحله سوم، شما هنگامی‌ که مطمئن شدید گوشت به‌خوبی تفت خورده، می‌توانید لوبیاها را به ترکیب اضافه کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که باید آب لوبیا را آبکش کنید و بعد آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید. بهتر است چند دقیقه لوبیاها را با گوشت و پیاز تفت دهید تا آن‌ها کمی حرارت ببیند. در ادامه حدود 4 پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا وقتی‌که قابلمه بجوش بیاید. 
 
 
 

مرحله چهارم
در مرحله بعدی هنگامی ‌که قابلمه به جوش آمد، شما باید را کم کنید و اجازه دهید که برای حدود یک الی 2 ساعت گوشت شما با لوبیا بپزد. زمان تقریبی پخت به دیرپز بودن گوشت و لوبیای شما بستگی دارد. هنگامی ‌که حس کردید گوشت و لوبیا نیم پز شدند، می‌توانید سبزی را اضافه کنید. شما میتوانید سبزی قرمه‌سبزی را خودتان پاک و خرد کنید، یا از فروشندگان مورد نظر به‌صورت آماده آن را تهیه کنید. 

قاعدتاً اگر شما سبزی قورمه‌سبزی تهرانی را خودتان تهیه نمایید، خورشت شما عطر و طعم بهتری خواهد گرفت زیرا شما می‌توانید باکیفیت‌ترین و تازه‌ترین سبزی‌ها را خریداری کنید‌. در ادامه شما باید سبزی‌های خودتان را تفت دهید تا مرحله‌ای که آب آن‌ها کشیده شود. اجازه دهید کمی سبزی‌ها سرخ شوند اما به‌هیچ ‌عنوان نگذارید که آن‌ها بسوزند. هنگامی ‌که حس کردید سبزی‌ها به اندازه کافی تفت خوردند، آن را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و در صورت دلخواه فلفل قرمز را نیز همراه سبزی‌ها در قابلمه بریزید. 
 
  
مرحله پنجم
 در مرحله پنجم از طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی، شما باید اجازه دهید تا سبزی‌ها، گوشت و لوبیا به خوبی بپزند و یا به ‌عبارت ‌دیگر خورشت جا بیفتد. بعد از حدود یک الی 2 ساعت، لیموعمانی‌هایی که از قبل خیس کرده بودید را سوراخ کنید و بعد آن‌ها را به قابلمه در حال جوش اضافه نمایید. در این مرحله نیز خورشت شما باید حدود نیم‌ساعت روی گاز بماند. به این موضوع توجه داشته باشید که در مرحله جا افتادن، شعله زیر قابلمه باید بسیار ملایم باشد.
 

مرحله نهایی از طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی
 در مرحله نهایی برای ‌این که قورمه سبزی تهرانی شما حسابی جا بیفتد و روغن بیاندازد، باید زیر قابلمه را کمی بیشتر کنید. علاوه ‌بر این، می‌توانید از یک تکه یخ استفاده کنید. یخ باعث می‌شود قورمه سبزی شما روغن انداخته شود. در ادامه می‌توانید قرمه سبزی را با برنج کته یا آبکش شده زعفرانی میل نمایید و از نوش‌جان کردن آن لذت ببرید. 


 
 

ترفندهای تاثیر گذار در طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

 هنگام تهیه هر نوع غذایی توجه به برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند تا غذای خوشمزه‌تری داشته باشید. طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند در زمینه خوشمزه‌تر شدن غذا به شما کمک کنند‌. اجازه دهید در ادامه برخی از این فاکتورها به‌ طور کامل با یکدیگر بررسی کنیم:
 

  •   اگر لیمو عمانی در دسترس ندارید، می‌توانید از آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید. 
  • به این موضوع توجه داشته باشید که برای خوش‌طعم‌تر شدن غذا به ‌هیچ ‌عنوان به ترکیب پیاز و گوشت آب سرد اضافه نکنید. سعی کنید آب را از قبل بگذارید بجوشد و بعد آن را به ترکیب اضافه کنید. 
  • میزان سرخ کردن سبزی قورمه ‌سبزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا همین فاکتور است که می‌تواند باعث جا افتاده‌تر شدن خورشت شما شود. سبزی قورمه سبزی باید تا حدی بپزد که بوی خامی آن گرفته شود و سبزی کمی سرخ شود. 
  • برای خوش‌طعم‌تر شدن غذا شما می‌توانید به خورشت خود مقداری آب قلم نیز اضافه کنید. آب قلم را بعد از درست کردن در بسته‌بندی‌های کوچک فریز کنید و در هر بار پخت قرمه سبزی آن را به ترکیب اضافه کنید. 
  •  قاعدتاً اگر شما از سبزی‌های تازه‌تر بهره ببرید، خورشت شما خوش‌طعم‌تر خواهد بود.
     

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت